شمع مومی چیست و چه مزایایی دارد؟

شمع مومی چیست

از سال‌های قدیم شمع همواره طرفداران زیادی در بین مردم داشته است. تا جایی که آن‌ها در خوشی و غم‌ها برای تزئین و زیبایی به عنوان نمادی از آرامش و پاکی از آن استفاده می‌کرده‌اند. این روزها نیز انواع شمع طرفداران بیشتری پیدا کرده که از آن‌ها برای زیبایی و تزئینات استفاده می‌کنند.

شمع‌های ساخته شده از موم عسل با توجه به اینکه از مواد شیمیایی ساخته نمی‌شوند و خطری برای سلامتی ندارند، در سال‌های اخیر خواهان بیشتری پیدا کرده‌اند.

مومی که برای ساخت شمع استفاده می‌شود، همان مومی است که زنبورها برای بستن درب خانه‌های شش ضلعی که عسل را در آن انبار می‌کنند،تولید کرده‌اند.

برای تولید شمع موم عسل به زنبورها آسیبی نمی‌رسد. بطور تقریبی می‌توان گفت که زنبورها باید حدود ۵ کیلوگرم عسل مصرف کنند تا بتوانند یک کیلوگرم موم تولید کنند.

مزایای استفاده از شمع مومی

روشنایی: اگر می‌خواهید از شمع‌ها بعنوان منبع نور استفاده کنید این شمع‌ها بهترین انتخابند چراکه درخشان‌ترین نور را دارند و نزدیکترین نور به نور خورشید را ارائه می‌دهند. به همین جهت به کاهش سردرد و خستگی چشم نیز کمک می‌کنند.

آرام بخشی: عمل ساده سوزی شمع حالت آرامش بخشی داشته و به تمدد اعصاب کمک می‌کند. رایحه مطبوعی که شمع‌های مومی بجای رایحه‌های شیمیایی سایر شمع‌ها دارند نیز می‌تواند تاثیر آرامش بخشی بیشتری داشته باشد.

آلودگی کمتر: با توجه به اینکه این شمع‌ها از موم طبیعی زنبور عسل ساخته می‌شوند در نتیجه در هنگام سوختن آن‌ها هیچ ماده شیمیایی و مضری در هوا آزاد نمی‌شود. این در حالی است که شمع‌های پارافینی معمولا ساخته شده از فرآورده‌های نفتی هستند و در هنگام سوختن مواد شیمیائی مانند بنزن، تولوئن و سایر مواد شیمیایی را در هوا آزاد می‌کنند که می‌توانند برای سلامتی مضر باشند. در حالیکه شمع‌های مومی حتی می‌توانند برای آسم یا برخی آلرژی‌ها مفید هم باشند.

سلامت و امنیت: با توجه به اینکه شمع موم عسل کاملا طبیعی ساخته شده و از مواد جانبی در آن استفاده نمی‌شود در هنگام سوختن اشکی ندارد و به همین جهت امن‌تر از سایر شمع‌ها است که ممکن است حتی باعث آتش‌سوزی نیز شوند.

خنثی کردن آلاینده‌ها: این شمع‌ها هنگام سوختن یون منفی آزاد می‌کنند که این یون‌ها به خنثی کردن آلاینده‌های موجود در هوا کمک می‌کند. از طرفی دیگر با توجه به اینکه این شمع‌ها بدون دود و یا رایحه خاصی می‌سوزند، می‌توانند به بهبود آسم، علائم آلرژی‌ها و در حالت کلی بهبود تنفس افراد موجود در آن فضا کمک کنند.

مقرون به صرفه: ممکن است در مقایسه اولیه قیمت شمع مومی با شمع‌های پارافینی به این نتیجه برسید که شمع‌های مومی کمی گران‌ترند اما با توجه به اینکه این شمع‌ها عمر سوخت بیشتری نسبت به شمع‌های پارافینی دارند و همچنین با در نظر گرفتن این نکته که این شمع‌ها فاقد هرگونه مواد شیمیایی بوده و نه تنها ضرری برای شما یا محیط زیست ندارند بلکه می‌توانند برای سلامتی شما مفید نیز باشند، می‌توان نتیجه گرفت که خرید آن‌ها مقرون به صرفه‌تر از خرید شمع‌های پارافین معمولی است.

در خرید شمع موم زنبور عسل توجه کنید که اگر بخواهید از مزایای طبیعی بودن آن بهره‌مند شوید باید به نکاتی که طبیعی بودن آن را نشان می‌دهد بسیار توجه کنید. مثلا یکی از واضح‌ترین موارد این است که شمع باید فاقد هرگونه رنگ مصنوعی یا عطر افزودنی باشد.

راه‌های تشخیص طبیعی بودن موم زنبور عسل:

شمع مومی چیست

  • موم زنبور طبیعی در هوای اتاق چسبنده است. یعنی اگر شما تکه‌ای از موم را در دست خود ورز دهید باید حالت چسبنده داشته باشد ولی اگر آن تکه بعد از ورز دادن از دست شما سر بخورد یعنی کمی ناخالصی پارافین داخل آن وجود دارد.
  • اگر موم زنبور عسل را کیسه پز کنید در دمای ۴۰ درجه سانتی گراد، انعطاف پذیر می‌شود اما ذوب نمی‌شود.

شمع مومی یک انتخاب خوب برای کسانی که میگرن دارند

شمع مومی برای میگرن

طبق گفته موسسه ملی سلامت و کتابخانه ملی دارو ۳۴.۷ درصد افراد با قرار گرفتن در معرض عطرهای شیمیایی از سردردهای شدیدتری رنج می‌برند.

این خبر برای افرادی که طرفدار شمع‌های معطر با عطرهای خاص هستند، خبر بدیست. چراکه با توجه به تحقیقات انجام شده از هر ۳ فرد حاضر در یک محیط حداقل یک نفر از سردردهای میگرنی رنج می‌برد و به همین جهت استفاده از شمع‌های معطر در فضاهایی که افراد بیشتری در آن حضور دارند توصیه نمی‌شود. چراکه ممکن است باعث سردرد و رنج کشیدن آن‌ها شود.

با توجه به این موارد استفاده از شمع‌های موم کاملا طبیعی که هیچ گونه موارد افزودنی مانند رنگ و عطر در آن‌ها نباشد و ۱۰۰% طبیعی ساخته شده باشند نه تنها باعث ایجاد سر درد در افراد نخواهد شد بلکه در برخی افراد باعث التیام و بهبود سر درد نیز می‌شود.

شمع موم عسل تنها مومی است که بدون استفاده از عطر افزودنی نیز خود دارای بوی مطبوعی است که استشمام آن می‌تواند برای افراد حاضر در محیط لذت‌بخش و آرام‌بخش باشد.

به همین جهت شمع موم عسل طبیعی می‌تواند بهترین انتخاب برای هدیه به افرادی باشد که از بوی عطر شمع‌های پارافینی موجود در بازار فراری هستند ولی در عین حال استفاده از شمع برای آن‌ها لذت‌بخش است.

اگر شما هم از شمع‌های مومی و پارافینی استفاده کرده‌اید ترجیح و تجربه خودتان را برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *