انواع مواد اولیه ساخت شمع

مواد اولیه ساخت شمع

شمع‌ها همواره نمادی از آرامش و روشنایی بوده‌اند و به همین جهت بیشتر ایرانیان در مراسمات خود از آن استفاده می‌کنند. شمع‌های تیره معمولا در مراسمات عزاداری و شمع‌هایی با رنگ روشن و تزئین‌دار در جشن‌ها مورده استفاده قرار می‌گیرند تا با روشنایی و زیبایی خود جلوه خاصی با تزئینات بدهند.

این روز‌ها و با در دسترس قرار گرفتن مواد اولیه ساخت شمع برای همه افراد، اکثر افرادی که به کارهای هنری علاقه‌مندند با خرید لوازم مورد نیاز شمع سازی اقدام به ساخت شمع‌هایی زیبا در منزل می‌کنند.

شمع‌هایی که در خانه ساخته می‌شوند نه تنها چیزی از شمع‌های آماده کم ندارند بلکه در بیشتر موارد زیباتر نیز هستند. چراکه هرکدام از آن‌ها برگرفته از هنر و تفکرات یک انسان متفاوت است که سازنده آن بوده. همچنین همواره ساخت یک وسیله توسط هرشخص بیشتر از زمان خریدن آن وسیله او را خوش‌حال می‌کند چراکه محصول تلاش و زحمت و وقت خودش است.

البته مزایای شمع‌های مومی نیز در این رغبت برای ساخت آن‌ها بی‌تاثیر نیست. برای آشنایی با مزایای شمه‌های مومی می‌توانید به پست “شمع مومی چیست و چه مزایایی دارد” مراجعه کنید.

در ادامه به معرفی انواع مواد اولیه ساخت شمع می‌پردازیم تا شما نیز در صورت علاقه‌مند بودن بتوانید آن‌ها را تهیه کرده و برای خود شمع‌های زیبا بسازید.

مواد اولیه ساخت شمع

پارافین

یکی از مواد اصلی شمع‌سازی پارافین است که از روغن‌های سنگین نفت بدست آمده و ماده‌ای سفید و نیمه شفاف است. این ماده در شکل‌های مختلفی در بازار موجود است که هرکدام از آن‌ها درجه ذوب متفاوتی دارند. از انواع پارافین می‌توان موارد زیر را نام برد:

پارافین مایع: روغنی شکل و شفاف بوده و بیشتر جنبه تزئینی دارد. معمولا در ظرف‌های کرستالی ریخته شده و روی آن یک طلق برای نگه داشتن فیتیله قرار می‌گیرد.

پارافین جامد یا قالبی: ساده‌ترین و ارزان‌ترین نوع پارافین است که برای ساخت شمع‌های رنگی کاربرد دارد.

پارفین شنی: این نوع پارافین که در رنگ‌های مختلف موجود بوده و شبیه به ترافل‌های قنادی است، معمولا آن را به عنوان تزئین استفاده کرده و ذوب نمی‌کنند و فقط روی سایر شمع‌ها برای زیبایی استفاده می‌کنند.

پارافین ژله‌ای: این نوع از پارافین چرب و لغزنده بوده و بیشتر برای شمع‌هایی استفاده می‌شود که داخل گیلاس‌ها و سایر ظروف ساخته می‌شوند و داخل آن‌ها دیده می‌شود.

پارافین پولکی: این نوع پارافین نوع خاصی از پارافین شنی است که ظاهر آن شبیه به پولک بوده و می‌توان از آن هم برای تزئین استفاده کرد و هم در داخل قالب ذوب کرده و با پارافین مایع ادغام کرد.

پارافین کریستالی: این پارافین شفاف‌تر از قالب کریستالی بوده و قیمت آن کمی بالاتر است. از پارافین کریستالی بیشتر برای ساخت شمع‌هایی که باید شکل و ظاهر خاصی داشته باشند استفاده می‌شود چراکه بسیار انعطاف‌پذیر است.

اسید استیرین یا اسید استئاریک

مواد اولیه ساخت شمع- اسید استیرین

این ماده بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌طعم برای افزایش استحکام و طول مدت سوخت شمع به پارافین اضافه می‌شود. همچنین این ماده به راحت‌تر درآمدن شمع از قالب نیز کمک می‌کند و رنگ شمع را شفاف‌تر می‌کند. اما اگر به مقدار بیشتر استفاده شود باعث می‌شود شمع حالت صابونی به خود بگیرد.

رنگ

مواد اولیه ساخت شمع - رنگ

برای رنگ کردن شمع‌ها باید از رنگ‌های مخصوص آن‌ها استفاده کنیم که انواع آن در بازار موجود است. توجه داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از رنگ‌ها مانع از خوب سوختن شمع‌های شما می‌شود پس به اندازه از آن‌ها استفاده کنید.

قالب

مواد اولیه ساخت شمع - قالب

یکی از مهمترین ابزار شمع سازی قالب است. قالب‌های شمع در انواع مختلف پلاستیکی، شیشه‌ای و فلزی تولید می‌شوند. بهترین نوع قالب، قالب شیشه‌ای است چراکه شمع‌هایی که با قالب‌های شیشه‌ای ساخته می‌شوند صاف، صیقلی و شفاف هستند. فقط کافیست که از شکستن آن‌ها مراقب باشید تا بتوانید در انواع مختلف شمع سازی از آن‌ها استفاده کنید.

فیتیله

یکی دیگر از لوازم اصلی شمع سازی فیتیله است. فیتیله‌ها انواع مختلفی دارند که از لحاظ جنس و ضخامت با یکدیگر متفاوت‌اند. فیتیله‌ها را می‌توان به سه دسته قیطانی، سیمی و نخ پرک تقسیم کرد که شما باید با توجه به نیاز خود از یکی از آن‌ها استفاده کنید. مثلا نوع قیطانی برای شمع‌هایی با قطر ۲.۵ الی ۳ سانتی‌متر و نخ پرک برای شمع‌های خیلی بزرگ مناسب است.

چسب کاغذی

از چسب کاغذی جهت ثابت نگه داشتن شمع در قالب و گرفتن درزهای احتمالی موجود در قالب برای جلوگیری از ریخته شدن پارافین به بیرون از قالب استفاده می‌شود.

میله بلند یا قلاب

مواد اولیه ساخت شمع - میله بلند یا قلاب

از این وسیله برای نگه داشتن سر فیتیله در بیرون از قالب استفاده می‌شود. به این صورت که باید فیتیله به این قلاب گره زده شده و روی قالب قرار گیرد.

براکس

نوعی ماده است که برای نسوز کردن فیتیله بکار می‌رود. به این صورت که یک قاشق چای خوری براکس را با یک قاشق چای خوری نمک و یک استکان آب جوش مخلوط کرده و اجازه می‌دهیم همرا با فیتله ۵دقیقه بجوشد، سپس فیتیله را روی یک سطح صاف قرار می‌دهیم و میگذاریم خشک شود.

عطر

مواد اولیه ساخت شمع - عطر

عطر جهت خوشبو کردن محیط در زمان سوختن شمع بکار می‌رود. باید عطر را زمانیکه پارافین شما کاملا ذوب شده است و می‌خواهید آن را در قالب بریزید به آن اضافه کنید. عطرها در انواع گوناگون مانند عطرهای طبیعی، عطرهای مایع و موم‌های جامد معطر در فروشگاه‌ها موجود هستند.

آیا شما هم تجربه ساخت شمع در خانه را دارید؟ معمولا بیشتر چه نوعی شمعی درست می‌کنید و از چه لوازمی برای درست کردن آن استفاده می‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *