رنگ‌کردن موم برای ساخت شمع‌های رنگی

رنگ‌کردن موم

مسلما همه افرادی که از شمع‌ها برای تزئین و… استفاده می‌کنند، ترجیح می‌دهند شمع را با دکوراسیون یا محیطی که در آن قرار می‌گیرد ست کنند. بنابراین شمع‌ها با رنگ‌های مختلف مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته‌اند. به همین جهت رنگ‌های مختلفی جهت رنگ‌کردن موم شمع‌هایی که در خانه ساخته می‌شوند تولید شده‌است.

اما همه‌ی انواع رنگ‌ها با همه انواع موم‌ها سازگاری ندارند، به همین جهت باید اطلاعات کافی در این زمینه کسب کنید تا بتوانید در خانه شمع رنگی خود را درست کنید.

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم توضیحاتی درمورد چگونگی سازگاری رنگ‌ها با موم‌ها را ارائه دهیم.

مدادشمعی برای رنگ‌کردن موم

رنگ‌کردن موم با مداد شمعی

شاید اولین و راحت‌ترین گزینه‌ای که برای رنگ‌ کردن شمع به ذهنمان می‌رسد، استفاده از مدادشمعی است. چراکه در هر خانه‌ای امکان داشتن مدادشمعی بیستر از سایر موارد احتمالی برای این کار است. همچنین به‌نظر می‌رسد، باتوجه به ساختار پارافینی که مدادشمعی دارد، این گزینه می‌تواند مورد مناسب و سازگاری برای رنگ‌کردن شمع باشد.

با اینکه مدادشمعی‌ها از پارافین ساخته می‌شوند، اما نباید فراموش کرد که آن‌ها حاوی مقدار زیادی رنگدانه‌ها هستند که اکسیدهای نامحلول به حساب می‌آیند و بصورت پودری به موم اضافه می‌شوند. بعضی از مداد شمعی‌ها به رنگدانه‌های بیشتری نیز نیاز دارند و به‌همین جهت چگال‌تر نیز هستند.

ذرات رنگ‌دهنده‌ای که به آن‌ها اشاره شد، می‌تواند موجب زیبایی شمع شما شود. اما تا زمانی که شمع خود را روشن نکرده باشید! بعد از روشن کردن شمع، با گرم شدن موم، ذرات رنگ دهنده ذوب شده و تویط فیتیله جذب می‌شوند. به همین جهت فیتیله مسدود شده و خاموش می‌شود و شمع شما قبل از ذوب شدن خود را می‌سوزاند که باعث تغییر در بافت و بوی شمع نیز می‌شود.

رنگ خوراکی

رنگ‌کردن موم با رنگ خوراکی

به‌نظر می‌رسد رنگ‌های خوراکی که برای رنگ‌کردن دسرها و سایر موارد خوراکی به‌کاربرده می‌شود، باتوجه به تنوع بالا، رنگدهی زیاد و قیمت مناسب، میتوانند انتخاب مناسبی برای رنگ‌کردن شمع‌ها باشند.

اما باتوجه به اینکه این رنگ‌های مایع یا ژله‌ای حاوی موادی مانند آب، پروپیلن گلیکول، گلیسیرین، اسید سیتریک، الکل، صمغ آگار و سایر مواد افزودنی پیچیده هستند، نمی‌توانند با موم ترکیب شوند.

از محلول در چربی نبودن این رنگ‌ها می‌توان بلافاصله نتیجه گرفت که این مواد در موم حل نشده و ته‌نشین خواهندشد.

پودر میکا برای رنگ‌کردن موم

رنگ کردن موم با پودر میکا

پودر میکا یک ماده معدنی طبیعی ایمن برای پوست و یک ماده محبوب در محصولات آرایشی است. علاوه‌بر اینکه سالیان سال است از این ماده در تهیه‌ی لوازم آرایشیاستفاده می‌شود، می‌توان از آن برای رنگ‌آمیزی بمب‌های حمام، صابون و بالم لب استفاده کرد.

میکا یک ماده معدنی طبیعی است که در سراسر جهان یافت می‌شود و بسیاری از میکاها اغلب توسط سایر مواد معدنی مانند اکسیدهای آهن و قلع پوشانده می‌شوند.

با چندین بار تست این ماده برای رنگ‌کردن موم به این نتیجه می‌رسیم که هرچند میکا بهترین انتخاب برای رنگ‌کردن شمع نیست، اما اگر به‌درستی و با دقت بالا استفاده شود، می‌تواند به عنوان گزینه آخر برای رنگ‌کردن شمع به حساب بیاید.

درحقیقت مشکل اصلی استفاده از میکا برای رنگدهی به شمع، بازهم تراکم بالای ذرات و عدم حل شدن در موم شمع است که باعث می‌شود این پودر داخل موم ته‌نشین شده و در زمان سوختن نیز باعث مسدودشدن فیتیله شود.

به‌همین جهت، با توجه به آزمایش‌های مختلف، بهترین روشی که برای رنگ‌کردن شمع با میکا وجود دارد این است که، میکا را به آرامی روی سطح یک شمع خنک شده بمالیم و بسوزانیم. این روش بهترن نتیجه را خواهد داشت و شمع شما به خوبی و با موفقیت روشن خواهدشد.

رنگ‌دهنده شمع

رنگ‌کردن موم با رنگ دهنده شمع

رنگ‌دهنده‌های شمع که معمولا از آنیلین‌ها ساخته می‌شوند و محلول در آب هستند، بصورت مخصوص برای رنگدهی به شمع‌ها تولید می‌شوند و می‌توانند رنگ‌های زیبایی به شمع‌ها ببخشند.

این رنگ‌دهنده‌ها دو نوع هستند :

دسته اول بصورت مایع تولید می‌شوند که بیشتر برای ایجاد رنگ‌های ترکیبی و رسیدن به اشباع بالای رنگ مناسب است.

درسته دوم بصورت بلوکی یا ورقه‌ای هستند که برای رنگدکردن سایه‌ای مناسب می‌باشند.

درهنگام استفاده از این رنگ‌ها باید به میزان استفاده از آن‌ها دقت کنید تا با اضافه‌کردن رنگ بیشتر باعث گرفتگی فیتیله شمع و درنتیجه روشن نشدن شمع نشوید.

همچنین توجه داشته باشید که باید از آن‌ها به‌نحوی استفاده کنید که بخوبی در موم حل شده و رنگ یکنواختی ایجاد کنند. علاوه‌بر این، این رنگ‌ها به نور فرابنفش حساسند و درصورت قرارگرفتن در معرض میتقیم نور خورشید خراب می‌شوند. به‌همین جهت بهتر است هنگام کار با این مواد، بهتر است از آن‌ها در یک مکان سایه‌دار استفاده کنید. استفاده از یک بازدارنده اشعه فرابنفش نیز به زنده ماندن رنگ‌های شما کمک می‌کند و احتمال کمرنگ شدن یا تغییر رنگ آن‌ها را کاهش می‌دهد.

نحوه آزمایش رنگ، قبل از استفاده

برای تست رنگ قبل از ایتفاده آن داخل شمع، می‌توانید از آزمایش کاغذ استفاده کنید.

این آزمایش به‌این صورت است که، با استفاده از یک قاشق مقداری از موم خود را روی یک نوار کوچک روغنی ریخته و کمی از رنگ موردنظر را به آن اضافه می‌کنید و چند دقیقه اجازه می‌دهید تا خنک شود.

با خنک شدن موم روی کاغذ، شما می‌توانید رنگ نهایی شمع خود را ببینید و درصورت نبودن مشکلی می‌توانید آن رانگ را به کل موم خود اضافه کنید.

آیا شما هم روش دیگری برای رنگ کردم موم شمع و تهیه شمع‌های خانگی در منزل می‌شناسید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *