انواع موم برای ساخت شمع

انواع موم برای ساخت شمع

برای ساخت شمع با توجه به نوع شمع و کاربرد و انتظاراتی که از آن داریم می‌توان از موم‌های مختلفی استفاده کرد که در ادامه به بررسی و معرفی انواع موم برای ساخت شمع می‌پردازیم.

موم پارافین و موم سویا محبوب‌ترین موم‌ها برای شمع‌سازی هستند، اما ما در این مطلب به موم زنبور عسل و موم ژل نیز اشاره خواهیم کرد.

امتحان کردن انواع موم برای ساخت شمع نسبت به مومی که همیشه از آن استفاده می‌کنید می‌تواند تجربه جدیدی از شمع‌سازی را به شما بدهد. انواع مختلف موم، فتیله و رنگ‌ها می‌توانند ظاهر تمام شده و زمان سوختن شمع‌های شما را تغییر دهند و کار با هر کدام کمی متفاوت است.

هرکدام از افراد یک یا دو نوع موم را بیشتر از سایرین دوست داشته و ترجیح می‌دهند با آن‌ها کار کنند. اما تا وقتی‌که شما چند مدل از انواع موم را امتحان نکرده باشید نمی‌توانید انتخاب درستی داشته باشید.

موم پارافین برای شمع

موم پارافین از انواع موم برای ساخت شمع

بدون شک رایج‌ترین نوع موم که امروزه برای ساخت شمع‌های خانگی استفاده می‌شود، موم پارافین است. این موم، یک محصول مصنوعی است که انقلابی در صنعت شمع‌سازی ایجاد کرد. موم پارافین به‌دلیل کاربرد زیاد، نسبتا ارزان و در دسترس است. بیشتر شمع‌هایی که شما در مغازه‌ها می‌بینید نیز از همین موم ساخته‌شده‌اند.

با این حال، با در دسترس قرار گرفتن جایگزین‌های طبیعی‌تر، پارافین به‌عنوان «موم بد» از نظر بسیاری از افراد شناخته شد. این موم تا حد زیادی از محصولات جانبی نفت خام پالایش می‌شود و همان‌طور که می‌دانید این موضوع برای محیط زیست مضر است.

با این وجود، به دلیل هزینه‌های بالاتر موم زنبورعسل و استفاده‌های محدود از موم‌های سویا و ژل، هنوز هم برای ساخت شمع‌ها انتخاب و ترجیح اکثر افراد موم پارافین است.

اگر به‌تازگی شروع به کار شمع‌سازی کرده‌باشید موم پارفین بهترین انتخاب برای شماست. چراکه کارکردن با این موم راحت‌تر از سایر موم‌هاست.

نکات مهم:

  • شمع‌های ساخته شده با موم پارافین بدون استئارین اضافه شده کمی سریعتر می‌سوزند و ظاهری شفاف دارند.
  • اگر از قالب یا ظرف رج‌دار استفاده می‌کنید، همیشه از موم پارافین همراه با استئارین اضافه شده استفاده کنید، در غیر این صورت جداکردن آن از قالب غیرممکن خواهد بود.
  • هرگز از موم پارافین با استئارین اضافه شده در قالب پلاستیکی استفاده نکنید، Stearin باعث پوسیده شدن پلاستیک می‌شود.

موم سویا

موم سویا از انواع موم برای ساخت شمع

بااینکه موم سویا برای اولین بار در دهه ۹۰ میلادی تولید شد، اما استفاده از این موم در دهه‌ی اخیر بسیار افزایش پیداکرده‌است.

بزرگترین انگیزه برای ساخت شمع‌ها با موم سویا این است که این محصول بسیار طبیعی‌تر از پارافین است و همچنین به طور قابل توجهی ارزان‌تر از موم زنبورعسل نیز هست. اگر زندگی سبز و محیط زیست برای شما یک دغدغه است، سعی کنید از یک موم سویای خالصی که کمترین میزان ترکیبات شیمیایی را داشته باشد برای ساخت شمع استفاده کنید.

اگرچه موم سویا طرفداران زیادی پیدا کرده‌است، اما این موم یک اشکال بزرگ دارد و آن این است که حتی پس از خنک و سفت شدن نیز باز هم بسیار نرم و انعطاف‌پذیر است. با کشیدن انگشت خود روی یک شمع سویایی که خاموش است می‌توانید به میزان نرمی این موم پی‌ببرید. چراکه حتما مقداری از موم شمع به انگشت شما خواهد چسبید.

بنابراین برای داشتن یک شمع از موم سویا باید شمعتان از انواع شمعی باشد که داخل ظرف هستند. در غیر اینصورت ساخت شمع‌های استوانه‌ای با موم سویا ممکن نیست. مگر اینکه این موم را با موم پارافین مخلوط کرده‌باشید.

موم سویا عطرها را به خوبی درخود نگه می‌دارد، بنابراین می‌توانید با این موم شمع‌های معطری با بوی فوق‌العاده درست کنید.

رنگ‌کردن موم سویا نیز کمی با پارافین یا موم زنبور عسل متفاوت است، زیرا رنگدانه ها در سویا حل نمی‌شوند.

موم زنبورعسل برای شمع‌سازی

موم زنبورعسل از انواع موم برای ساخت شمع

موم زنبور عسل یکی از لوکس‌ترین موم‌های شمع است که استفاده از آن برای شمع‌سازی به دوران باستان بازمی‌گردد. زنبورها به طور طبیعی این موم را در طول فرآیند عسل‌سازی خود می‌سازند و سپس از آن برای ساخت کندوهای خود استفاده می‌کنند.

ترکیب طبیعی این موم با عسل به آن رایحه‌ای‌ طبیعی، شیرین و دوست‌داشتنی می‌بخشد. البته این رایحه ممکن است بسته به اینکه موم شما از کدام منطقه می‌آید متفاوت باشد، اما در ساخت و معطر کردن شمع‌های خود از موم عسل این مورد را فراموش نکنید.

موم زنبورعسل می‌تواند در اشکال مختلف مثل پولکی یا قالبی و ورقعه‌ای به فروش برسد. شما می‌توانید با توجه به نیاز خود هرکدام از آن‌ها را خریداری کنید.

ساخت شمع با ورقه‌های موم زنبور عسل بسیار آسان است و فقط با یک ورق و فیتیله می‌توانید شمع‌های زیبایی داشته‌باشید.

تنها نقطه ضعف موم زنبورعسل نسبت به سایر موم‌ها، قیمت نسبتا گران‌تر آن است. اما این را هم درنظر داشته باشید که شما می‌توانید حتی از باقی‌مانده‌های اضافی موم زنبور عسل نیز برای کارهای هنری و یا استفاده در محصولات خانگی پوست و مو بهره ببرید.

همچنین باتوجه به اینکه این موم کاملا طبیعی است، هیچ مشکلی برای طبیعت ندارد و با استفاده از آن به سبزماندن محیط زیست نیز کمک می‌کنید.

موم ژل شمع

موم ژل از انواع موم برای ساخت شمع

اجازه دهید در ابتدا به این واقعیت بپردازیم که این “ژل” اصلا موم نیست، بلکه ترکیبی از روغن و رزین است. با این وجود، فتیله ها، رنگ‌ها و عطرها را به خوبی موم پارافین استاندارد شما نگه می‌دارد. با این حال، از مشکلات مشابه موم سویا مانند عدم توانایی آن در استفاده برای شمع‌های ستونی به دلیل انعطاف زیاد برخوردار است.

حتی پس از رنگ کردن، موم ژل خاصیت شفافیت خود را حفظ می‌کند. همین امر باعث می‌شود که شما بتوانید شمع‌های ژلی جذاب و زیبایی را درست کنید. همچنین می‌توان از این خاصیت برای شبیه‌سازی یخ، آب و سایر مایعات برای اهداف مختلف استفاده کرد.

قیمت این ژل خیلی گران نیست اما کار کردن با آن کار راحتی نبوده و نیاز به تمرین دارد تا بتوانید شمع موردنظر خود را به خوبی بسازید.

باتوجه به موارد گفته شده ترجیح شما برای شمع‌سازی کدام موم شمع است؟ آیا تجربه استفاده از هرکدام از انواع موم برای ساخت شمع را دارید؟

۲ دیدگاه برای “انواع موم برای ساخت شمع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *