روش‌های پاک‌کردن لکه شمع از سطوح

پاک‌کردن لکه شمع

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر مردم علاقه بیشتری به استفاده از شمع‌ها جهت تزئین، ایجاد آرامش و… پیدا کرده‌اند، لک شدن سطوح مختلف توسط شمع و پاک کردن لکه شمع از این سطوح به یک چالش تبدیل شده‌است.

برای بیشتر کسانی که معمولا با شمع‌ها سر و کار دارند و از آن‌ها استفاده می‌کنند، حداقل یک‌بار پیش آمده که لکه شمع روی شمعدان، پارچه و سایر سطوح ریخته و آن را کثیف و بدمنظره کرده. اما شاید بیشتر این افراد با چگونگی پاک کردن این لکه‌ها آشنایی نداشته باشند. پس در این مقاله به بررسی روش‌های پاک‌کردن لکه شمع از سطوح مختلف می‌پردازیم.

روش‌های پاک‌کردن لکه شمع از سطوح مختلف در حالت کلی به ۴ دسته تقسیم می‌شوند:

  • گرم کردن
  • سرد کردن
  • استفاده از اتو
  • اسپری‌های هوای فشرده

پاک‌کردن لکه شمع به وسیله گرم کردن

پاک کردن لکه شمع با گرم کردن

این روش  بطور خلاصه، به این صورت است که، باید سشوار را روی حالت خشک کن قرار داده و روی لکه موردنظر بگیرید تا ذوب شود. بعد از ذوب شدن لکه می‌توانید آن را به راحتی از روی سطح موردنظر پاک کنید.

در توضیح بیشتر این روش باید بگوییم که:

  1. وقتی سشوار را به سمت لکه گرفته‌اید باید این‌کار را تا جایی ادامه دهید که لکه کاملا ذوب شود اما دقت کنید سشوار به قدری به لکه نزدیک باشد که به سطح لک شده آسیب نرساند.
  2. همچنین توجه داشته باشید که سشوار را طوری بگیرید تا لکه در حالی‌که ذوب می‌شود، به قسمت‌های دیگر سطحتان منتقل نشده و آن‌ها نیز لک نشوند.
  3. بعد از ذوب شدن لکه، آن را به‌وسیله دستمال‌کاغذی یا دستمالی که به‌درد نخور باشد از سطح پاک کنید تا بتوانید بعد از پاک کردن آن را دور بیندازید و درگیر پاک کردن دوباره مواد از سطح دستمال نشوید.
  4. درصورتی که بعد از این مراحل مقدار کمی از لک روی سطح باقی‌مانده باشد، می‌توانید آن را با اسپر‌های تمیز‌کننده سطوح و یک اسفنج پاک کنید.
  5. اگر قسمت باقی‌مانده با انجام مرحله چهارم پاک نشد، مراحل ۱تا ۳ را دوباره تکرار کنید.

پاک‌کردن لکه شمع به وسیله گرم کردن بیشتر برای سطوح سخت و صاف مثل شمعدانی و میز و وسایلی این‌چنینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که این روش اصلا برای پاک کردن لکه از پارچه مناسب نیست. چراکه با گرم شدن، لکه ذوب شده و به قسمت‌های دیگر پارچه نیز منتقل می‌شود. بخصوص اگر لکه ایجاد شده رنگی باشد، سطح پارچه‌ای شما را بیشتر خراب می‌کند.

پاک‌کردن لکه شمع به وسیله سرد کردن

پاک کردن لکه شمع با سرد کردن

مراحل انجام این روش به‌صورت زیر است:

  1. اگر وسیله لک شده شما، به اندازه‌ای است که داخل فریزرتان جا شود، آن را داخل فریزر بگذارید و حدود یک ساعت صبر کنید تا موم کاملا سرد شود. ولی اگر وسیله شما به ‌انداره‌ای نیست که در فریزر جا شود، می‌توانید قطعات یخ را در حوله جاذب قرار داده و روی لکه قرار دهید تا لکه کاملا سرد شود.
  2. بعد از سرد شدن کامل لکه، به‌وسیله ابزاری مثل کارت، خط کش کوچک پلاستیکی یا وسایلی از این قبیل، لکه شمع را بتراشید تا پوسته پوسته شده و از سطح جدا شود. توجه داشته باشید که برای این کار از چاقو یا ابزار تیز استفاده نکنید. چون علاوه بر خطرات احتمالی برای خودتان، ممکن است به سطح شما آسیب بزند.
  3. بعد از طی مراحل گفته شده، اگر هنوز اثری از لکه باقی مانده باشد، می‌توانید باتوجه به سطح لک شده، با یک شوینده مناسب و دستمال، اسفنج یا ابزاری مانند برس و مسواک، سطح را بشویید تا دیگر اثری از لک باقی‌نماند.

پاک‌کردن لکه شمع با استفاده از اتو

پاک کردن لکه شمع با اتو

  1. اتو را روی درجه متوسط تنظیم کنید و صبر کنید تا کاملا داغ شود.
  2. یک یا چند دستمال کاغذی را ( با توجه به سطح لکه) روی لکه قرار دهید. سپس سطح دستمال‌کاغذی را با حوله بپوشانید. این کار برای این است که دستمال‌کاغذی نسوزد.
  3. در این مرحله اتو را روی قسمت لک بکشید تا بوسیله حرارت موم ذوب شده و به کاغذ بچسبد. توجه کنید که اتو را در یک نقطه نگه ندارید تا دستمال کاغذی نسوزد.
  4. هرچند دقیقه یکبار زیر حوله و دستمال‌کاغذی را چک کنید تا در صورت چسبیدن موم، دستمال‌کاغذی را تعویض کنید و این کار را تا رفع کامل لکه ادامه دهید.
  5. درصورتی که موم شمع‌تان رنگی بوده باشد ممکن است هنوز لکه کمی از آن رنگ روی پارچه مانده باشد. در اینصورت، پارچه را با شوینده مناسب شسته و خشک کنید تا لکه بطور کامل رفع شود.

استفاده از اسپری‌های هوای فشرده

پاک کردن لکه شمع با اسپری هوای فشرده

این روش برای از بین بردن لکه‌های کوچک از سطوح نرمی مانند چرم، جیر، نابوک و سطوح سختی مثل میز و کابینت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. اسپری هوای فشرده را از مغازه‌های ابزار فروشی تهیه کنید.
  2. هوا را روی لکه اسپری کنید که لکه را سرد و سفت کند، در نتیجه موم شکننده شده و می‌توانید به‌راحتی از سطح جدا کنید.
  3. زمانی که موم کاملا سرد شد می‌توانید با استفاده از ابزاری مانند کارت یا لوازمی شبیه به آن موم را بتراشید تا شکسته و از سطح جدا شود.
  4. تا جایی که لکه کاملا از بین برود مراحل بالا را مرتبا تکرار کنید. اگر سطح لکه شما بزرگ باشد باید این مراحل را بیشتر تکرار کنید. چون هوای فشرده قوطی قادر به سرد کردن قسمت کوچکی از لکه خواهد بود.
  5. در مرحله آخر اگر هنوز اثری از لک مانده باشد مانند مرحله آخر سایر روش‌ها با استفاده از شوینده و ابزار مناسب سطح مورد‌نظرتان را بشویید تا لک بطور کامل رفع شود.

اگر شما هم تجربه لک شدن سطوح و لباس‌های خود توسط شمع را دارید برایمان بنویسید که چگونه توانستید آن لک‌ها را برطرف کنید تا بتوانیم از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم.

۱ دیدگاه برای “روش‌های پاک‌کردن لکه شمع از سطوح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *